Thursday 19 December 2013

Wafdul Amin 2013 : Sebuah Kenangan Indah bersama batch 2NT (part 3)

Tanpa membuang masa, aku bersama dengan batch 20 atau lebih dikenali sebagai 2NT menyusun langkah awal untuk menggerakkan WAFA. Aku melihat kesungguhan dan semangat banin dan banat 2NT untuk melibatkan diri dalam program WAFA berdasarkan pengalaman abang-abang dan kakak-kakak sebelum ini. Mungkin pengalaman yang dikongsikan dan video-video berkaitan dengan WAFA yang dimuat naik dalam Youtube sedikit sebanyak menaikkan lagi semangat mereka.

WAFA 2006
WAFA 2011
Setelah berlaku proses sederhana, maka terbentuklah 19 kumpulan yang terdiri daripada 6 kumpulan banin dan 13 kumpulan banat. Dibekalkan dana sebanyak RM 1500 oleh pihak WAFA 2012 untuk meneruskan pencarian dana yang disasarkan sebanyak RM 60,000. 

RM 60,000 tu..boleh buat belanja kawin..:)
Sebuah nilai yang agak besar untuk dicari oleh sekumpulan pelajar yang masih mentah dalam mengharungi kehidupan ini. Tetapi, memang WAFA adalah sebuah program yang besar dan mencabar, dan perlu mengharunginya sepanjang tahun 2013. Pengarah yang dilantik dari pihak pelajar ialah Muhammad Hanafi bin Parman, dibantu oleh penolongnya Syima Adilah bt. Salahuddin bersama dengan AJK-AJK yang lain.

Gaya seorang Pengarah
Kelibat seorang Penolong Pengarah
Setelah kumpulan dibahagikan mengikut pilihan mereka tersendiri berbekalkan RM 80 bagi setiap kumpulan, maka berjalanlah aktiviti kumpulan masing-masing. Idea kreatif dikerah dalam menggunakan ruang-ruang yang ada untuk mencari dana. Ada yang mengambil peluang untuk berniaga kecil-kecilan seperti gula-gula, keropok dan makanan ringan yang lain. Ada juga yang melihat ruang membantu dalam kerja catering lebih mendatang pulangan yang lumayan. Ada juga yang menganjurkan pertandingan Futsal dan Bola Jaring bagi menjana duit. Ada yang berniaga semasa acara-acara keramaian contohnya Hari Sukan Sekolah, Hari Ko-Kurikulum dan sebagainya. Banyak sekali ruang yang digunakan oleh banin dan banat dalam mengumpulkan dana. Ada kumpulan yang membuat penjualan secara online.

Nak buat burger ke nak makan burger tu...?
Habis air sabun sebesen..
Macam-macam ada...
Nak nasyid ke nak bantu catering?
Menghabiskan makanan yang tak habis ke tu...?
Macam sedap je..macam sedap je..
Aik? Tengah conteng beg siapa pulak?
Dalam pada itu, kesungguhan dan pengorbanan yang ditunjukkan dapat dilihat melalui usaha dan gerak kerja mereka. Hakikatnya, ada kumpulan yang banyak melakukan aktiviti untuk mengumpulkan duit, manakala ada sebahagian kumpulan yang tidak bersemangat langsung dalam terlibat dengan aktiviti mencari duit melalui cara tersebut.


Bersambung...

2 comments:

  1. Terharu baca entri kali ni.. Tiap kali pn trharu sbnrnya..

    ReplyDelete
  2. sebenarnya rasa rugi sgt sbb tak mulakan penulisan bermula awal WAFA, banyak yang nk dikongsikan..tetapi ada jgk yg terlepas pandang..

    ReplyDelete