Tuesday 17 December 2013

Wafdul Amin 2013 : Sebuah Kenangan Indah bersama batch 2NT (part 2)

Rasanya sudah lama aku tidak menulis dan tidak tahu dari mana untuk aku memulai luahan ini. Bermula dari awal tahun 2013, aku dilantik sebagai Guru Penyelaras WAFA oleh pihak sekolah. Sebuah tugasan yang aku kira berat untuk dipikul terutama bagi guru yang baru berkelana di Sekolah Menengah Islam Al-Amin Gombak (SMIAAG). Tatkala aku mencari guru-guru yang akan bersamaku untuk menjayakan program WAFA kali ini dan ternyata masih tiada nama-nama yang dilantik seperti tahun-tahun sebelumnya. Walaupun sebelum ni aku dilantik sebagai guru WAFA pada tahun 2012, aku tidak banyak melibatkan diri dan banyak dikelolakan oleh guru Penyelaras yang hebat, Ustaz Shahrulnizam b Shahdan. Jadi ruang tersebut tidak dimanfaatkan sebaik mungkin dan Allah memberikan ujian sekali lagi dan kali ini lebih berat berbanding sebelum ni. Dalam masa yang sama, aku runsing memikirkan konsep dan gerak kerja WAFA yang akan dijalankan. Aku menarik nafas panjang dan mendoakan agar Allah mempermudahkan urusanku untuk menguruskan program WAFA.

Ustaz Shahrulnizam berucap semasa program WAFA 2012
Sejujurnya aku kurang mengenali banin dan banat batch 20 disebabkan baru setahun aku bertapak di SMIAAG dan tidak mendapat ruang dan peluang untuk mengajarkan mereka. Cuma, yang aku dapat tahu mereka antara batch yang terbaik yang ada berdasarkan keputusan PMR yang agak baik berbanding sebelumnya. Ada sebahagian banin dan banat berpindah ke sekolah lain, terutama Sekolah Menengah Al-Amin Bestari di Merlimau, ada juga yang ke MRSM dan sekolah-sekolah lain.

Wajah-wajah indah 2NT
Wajah-wajah ceria 2NT
Alhamdulillah, pada tahun 2013, aku mendapat ruang untuk lebih dekat dengan mereka terutamanya 4 Salahuddin Al-Ayyubi disebabkan mengajar Matematik Tambahan dan semua banin tingkatan 4 semasa waktu Pendidikan Jasmani & Kesihatan. Walaupun baru mengenali mereka, aku rasa semakin dekat ikatan ukhuwwah tatkala bersama dengan mereka. Mereka mempunyai nilai dan kelebihan tersendiri.

bersambung...

2 comments: